FAQ – pytania

Często kontaktując się z naszym studiem nagrań zadajecie pytania… postanowiliśmy na część z nich odpowiedzieć.

 

1. Czym różni się aranżacja od podkładu – aranżacja to wyłącznie zaczerpnięcie z oryginalnego utworu linii melodycznej oraz formy utworu – sama aranżacja może zostać zmieniona czyli brzmienia, charakter utworu, harmonia, instrumentarium. Podkład to aranżacja „ściągnięta” i bardzo zbliżona do oryginalnego brzmienia.

2. Na czym polega poprawa intonacji śladów wokalowych – polega na „wyczyszczeniu” z niedociągnięć wokalisty linii melodycznej.  Pamiętajcie przysyłając do nas ślad wokalu musi on być nagrany w taki sposób aby nie było przesłuchów ze słuchawek, bez kompresji, bramek szumów itp.  Nagrywając wokal pamiętajcie o wyraźnym frazowaniu, wyrazistości w śpiewie (dykcji) oraz rytmizowaniu. To najważniejsze cechy ku temu, żeby poprawnie poprawić intonację wokalu.

3. Czym różni się miks od masteringu – miks do złożenie wszystkich śladów, które nagraliśmy w całość, nałożenie kompresji, equalizerów, bramek szumów, wykonanie docięć odpowiednich fragmentów (np. chórków, instrumentów), nałożenie efektów opóźniających takich jak reverb czy delay. Mastering to końcowa obróbka materiału (zgranego w formacie WAV STEREO). Zadaniem masteringu jest m.in ujednolicenie brzmienia całej płyty tak aby brzmiała spójnie.

4. Jakie podkłady są najlepsze do miksowania tak aby brzmiały dobrze z moim wokalem – autorskie aranżacje – pamiętajcie, że oryginalność w Waszych nagraniach jest bardzo istotna. Od tego jak zabrzmi końcowa produkcja (czyli nagranie z Waszym wokalem) rozpoczyna się podczas tworzenia dla Was indywidualnego podkładu. Korzystanie z gotowych podkładów (pomimo, że często są to oryginalne podkłady – bardzo dobrze brzmiące) niestety negatywnie wpływa na ocenę krytyków jak i innych wokalistów. Nie idźcie na łatwiznę i nie starajcie się za wszelką cenę kupić gotowy podkład  do utworu – dlaczego? Bo kilkaset osób ma już ten sam podkład. Utwory – aranżacje wykonywane na zamówienie zawsze będą ciekawym zaskoczeniem nie tylko na festiwalu ale również podczas mini recitalu. W ten sposób tworzycie swój własny styl.
Kolejna bardzo istotna sprawa to ta, aby swoje produkcje przechowywać w jak najlepszym formacie ale to już w następnym pytaniu.

5. Jaka jakość jest najlepsza dla produkcji audio – najlepszym formatem o bezstratnej jakości jest format WAV. Zajmuje on sporo (jeden utwór ok 40 MB na dysku). Jednak jadąc do studio nagrań właściwie każdy Wam powie że wymaga tej jakości aby wykonać poprawne nagranie. Nie wierzcie w produkcje dobrej jakości mp3 320 kbit/s. Pomimo, że nie słyszymy wielkiej różnicy pomiędzy WAV a rozszerzeniem mp3 to niestety w studio ta różnica jest bardzo słyszalna.

6. Jaki mikrofon do nagrania wokalu w domu – od zawsze stosowałem mikrofony SZEROKOMEMBRANOWE. Są bardzo czułe, jeśli macie możliwość w jakikolwiek sposób odizolowania pomieszczenia od zakłóceń to super. Znalazłem jednak kiedyś filmik na Youtube, który pokazywał zastosowanie zwykłego mikrofonu dynamicznego w warunkach domowych lub pomieszczeniach, które mają duży pogłos. Byłem zdumiony z rezultatu – efekt był bardzo zadowalający.

7. Jak nagrać wokal a potem podłożyć do niego podkład – jeżeli zaczynanie zabawę z nagrywaniem pamiętajcie o tym, żeby nagrywać materiał w miarę „na czysto” tzn. zaczynać od tego aby np. sam ślad wokalu był nagrany w jakiś tempie z metronomem. Jeśli w ten sposób przesłany zostanie do nas ślad wokalowy w prosty sposób możemy go potem pociąć, podłożyć instrumenty, wykonać chórki oraz całą gotową produkcję.

8. Jak przesłać ślady do miksowania – każdy ślad jaki chcemy wysłać do miksowania powinien być zgrany od początku do końca zgodnie z tempo trackiem całości utworu czyli od czasu 0:00:00 do x:xx:xx. Ślady nie powinny być wcześniej kompresowane, bramkowane ani panoramizowane. Pamiętajcie również żeby nie zmieniać głośności poszczególnych śladów tj. zostawiać mikser w położeniu zerowym. Ślady nie mogą mieć nałożonych efektów typu reverb, delay.